Artikkeli: Fanny Heinonen
Kuvassa: Joni Lappalainen Dreamloop Gamesista, Kai Nordberg Making Movies Oy:ltä sekä Fanny Heinonen Film Tampereelta. Kuva Niina Virtanen
Taustalla koko kaupungin visio
Tampereella järjestettiin innovaatioteknologioihin keskittyvä Imagine the Metaverse -tapahtuma 11.-12.6. Kaksipäiväinen innovaatioteknologioiden konferenssi houkutteli paikalle erityisesti valmistavan teollisuuden metaversumi-innokkaat ja teknologialähtöiseen tulevaisuuteen kallellaan olevat asiantuntijat, yritysjohtajat ja päättäjät. Kaupungin yhteistyössä Nokian kanssa järjestämä tapahtuma oli ensimmäinen laatuaan, ja järjestämisen taustalla vaikutti Tampereen metaversevisio ja sille uskolliset kaupunkikehityshankkeet.
Alkuperäinen suunnitelma viedä tilaisuus Nokia Areenalle ei toteutunut ja lopulta näyttävä ja onnistunut kokonaisuus toteutui Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Irtautuminen Tampereen keskustan sykkeestä entiseen Pirkkahalliin taittui erikseen järjestetyllä bussikuljetuksella rautatieasemalta, käytännöllisesti kaupungin ulkopuoliselle vieraille. Tapahtuman esivalmistelut käynnistettiin jo edellisen vuoden aikana ja Los Angelesin edustuston kiinnostus Imagine the Metaverseen ja Tampereeseen sinetöitiin loppuvuoden vierailulla, jolloin Tampere Suomen ainoana kaupunkina osallistui Business Finlandin ja Team Finlandin järjestämään Decarbonizing LA -tapahtumaan ja vahvisti suhteita maailman elokuvateollisuuden pääkaupunkiin sekä edisti Tampere Smart City Clusterin yritysten vientiä. Olin itse mukana Tampereen delegaatiossa ja tarkoitukseni oli vahvistaa Film Tampere -kehitysohjelman profiilia erityisesti elokuva- XR- ja viihdeteollisuuden aloilla.
Reissu lätäkön taakse ei ole tämän blogitekstin aiheena, mutta kastoin varpaani ensimmäistä kertaa Film Tampereen ohjelmajohtajan roolissa lisätyn todellisuuden maailmaan ja sen liiketoiminta- ja elämysmahdollisuuksiin tuolla reissulla. Silloin tutkin itsekin, mistä metaversessä on kysymys, minkälaisia mahdollisuuksia se tarjoaa Tampereen seudun yrityksille ja koko kotimaiselle audiovisuaaliselle alalle. Ja tietysti, minkälaisia pettymyksiä ja epäluuloa tuntematon ja kiehtova metaverse on jo saanut aikaan.
En ole metaverse-asiantuntija enkä kirjoita tätä tekstiä valistavasta näkökulmasta. Olen asiantuntija audiovisuaalisen alan ekosysteemin rakentamisessa, mutta ennen kaikkea silloittaja. Olen parhaimmillani, kun saan kuljettaa toisilleen tuntemattomat maailmat, ideat ja ihmiset toistensa luokse ja matkalla muovailla ajatuksia ja rohkaista yhteisen tavoitteen äärellä. Näin ajattelin tehdä tässäkin. Jos metaverse käsitteenä tai XR-teknologiat elämystalouden kontekstissa kiinnostavat, lopussa on muutama lähde, joista lähteä liikkeelle.
3D-ihmisen mielikuvituksen rajallisuus hidasteena vai vauhdittajana metaverse-siirtymässä?
Metaverse on käsitteenä vielä varsa. Tästä varsasta (itsekin allegorialla tässä ratsastelen konkretian puutteen vuoksi) voi kuitenkin määritellä seuraavat:
- Se on virtuaalimaailmojen verkko, jossa fyysinen ja virtuaalinen kohtaavat reaaliaikaisesti. Käyttöliittymänä toistaiseksi VR-lasit tai muu mukaansa tempaiseva portaali.
- Se ei ole suljettu maailma, vaan ulottuvuus, jossa on maailmoja (ja juuri tämä näkökulma on tarinankertojan näkökulmasta herkullinen!), vrt. internet.
- Se ei ole valmis eikä kenenkään yksittäisen toimijan, kuten teknologiajätin tai valtion vastuulla toteuttaa.
- Tavalla tai toisella se on yhteinen ja vaihtoehtoinen tulevaisuuden taso. Se on jo osittain täällä: valmistavan teollisuuden saralla on jo käyttöesimerkkejä, ja pelialalla PC- ja konsolipeleissä kokeiluja on ollut jo ennen parin vuoden takaista metaverse-hypetystä.
Olemme Suomena maailman parhaita mm. verkkoteknologioissa (5G/6G), optiikassa, mikroelektroniikassa, mobiiliarkkitehtuureissa, sensoriteknologioissa, 3D-grafiikassa, konenäössä ja Human-Machine Interface -kehityksessä, mutta emme käyttöliittymien muotoilussa, tarinallistamisessa tai elämysten (tuotteet ja palvelut) integroimisessa teknologiaosaamiseen. On kuitenkin todettava, että vaikka yksittäinen teknologiainnovaatio Tampereelta rakentuisi virtuaalisen ja todellisen elämysmaailman yhteen liittämiseksi, sen arkipäiväistyminen ja saavutettavuus on laajemman yhteistyön tulos. Yhteistyön, jossa sekä pk-yrityksiltä että globaaleilta jäteiltä tarvitaan saman köyden vetämistä. Monesti alkuperäiset aihiot, pilotit ja kokeilut tapahtuvat ruohonjuuritasolla ja globalisointi ja kaupallistaminen jää suurten organisaatioiden toteutettavaksi. Kaupallistaminen onnistuu, jos tuotteelle tai palvelulle on kysyntää. Tätä pohdin erityisesti metaversen kohdalla. Toistaiseksi tarpeet – erityisesti kuluttajien – ovat verrattain tuntemattomat, mutta innostusta ja kiinnostavia idea-aihioita liikkuu. Toisaalta, tiedämme kaikki, miten tietämätön kansakuntana olimmekaan näppäimettömästä puhelimesta ennen kuin se tarjottiin meille markkinoiden cooleimpana mobiililaitteena. Cheers, Steve!
Film Tampere ja Imagine The Metaverse
Silmät auki ja tuntosarvet herkillä. Näin olemme halunneet Film Tampereen yritysekosysteemityössä suhtautua XR-mahdollisuuksiin (XR = extented reality, kattotermi kaikille lisätyn todellisuuden ratkaisuille). Kaksipäiväisen Imagine The Metaverse -tapahtuman toisena päivänä, elämystaloudelle epävirallisesti pyhitettynä Experience Economy -päivänä Film Tampere organisoi kaksi av-alan ammattilaisille suunnattua keskustelutilaisuutta. Iltapäivän peräkkäisissä tilaisuuksista ensimmäisessä esittelimme ALMA – elokuvasta peliksi -hankkeen yhdessä elokuvatuottaja Kai Nordbergin (Making Movies) ja pelituottaja Joni Lappalaisen kanssa (Dreamloop Games) ja jälkimmäisessä tutkimme pilke silmäkulmassa teknologian tarjoamia mahdollisuuksia av-alan tarinankerronnalle huippuasiantuntijoidemme metaverse-asiantuntija Eve Westonin (Exelauno, Los Angeles, USA), Marc Wichtin (Scavengar, Berliini, Saksa) ja Joona Kortesmäen (Elisa Viihde, Helsinki, Suomi) kanssa minun fasilitoimana. Tunnelmia konferenssista ja meidän keskusteluistamme löydät alla olevalta videolta.
Kuvassa: Fanny Heinonen / Film Tampere, Eve Weston / Exelauno, Joona Kortesmäki / Elisa Viihde sekä Marc Wicht / Scavengar. Kuva Niina Virtanen.
Business Tampereelta tapahtumassa olivat aktiivisesti myös start-up -ekosysteemi Startup.Tampere ja Tampereen elämystalous ja -älykaupunkiohjelmat. Tapahtumalle odotetaan jatkoa, mutta tämän artikkelin kirjoittamishetkellä ensi vuosi on vielä suunnittelun tasolla. Business Tampereen yritysekosysteemiasiantuntijat, Film Tampere mukaan lukien, tukee ja neuvoo alueen yrityksiä metaverse- ja XR-ratkaisuiden kehittämisessä mm. EU-rahoitushakujen ja matchmakingin avulla. Olemme verkostojemme ansiosta yritystämme ja kaupunkiamme suurempi ja valmiina tulevaisuuden suuriin siirtymiin yhdessä.
Aftermovie: Remy Park / Digital Aliens
Mikäversestä metaverseen, linkkejä tutustuttavaksi:
What is the metaverse—and what does it mean for business? (McKinsey Digital)
Top 10 Open-Source Metaverse Development Tools for 2023 (Medium) Could the metaverse help predict and produce movie blockbusters? (World Economic Forum)
Kirjoittaja on Film Tampereen ohjelmajohtaja Fanny Heinonen, tamperelaistunut luovuuden puolestapuhuja ja rohkeutta tutkiva kaupunkilainen. Hän juo mieluiten keskipaahtoisen kahvinsa aggressiivisesti ravistetulla kauramaidolla ja toisinaan ottaa puheluita suihkussa.